fredag 2 juli 2010

Arrivederci Dida!

Nu har Didas kontrakt slut med oss, och nu lämnar han de rödsvarta för alltid.

Under de 10 år som Milanspelare har han varit en av de bästa målvakterna, utan tvekan. När Abbiati skadade sig, tog han över och blev våran förstemålvakt.
Låt oss inte heller glömma allt han uppnått.. Han blev årets målvakt i Serie A år 2004, vann VM-guld med Brasilien, samt alla hans titlar med Milan, som bland annat CL-titlarna 2003 & 2007, m.m...

Jag glömmer inte heller Celtic-Milan den 3 oktober 2007 (dagen efter min födelsedag), matchen som slutade 2-1 till Celtic, när Dida blev attackerad av en Celticsupporter.
Det var under matchens slutminuter då McDonald nätade och gjorde så att Celtic tog ledningen med 2-1, då en Celticsupporter rusade in på planen, och "klappade" han vid axeln (ingen aning varför), Dida verkade bli upprörd och sprang efter honom, men hejdade därefter sig själv genom att falla mot marken, och ta sig på huvudet (om jag minns rätt). Han låg där och blev sedan utburen på bår med en isblåsa på kinden, när han blev klappad vid axeln, konstig syn.. Kalac hoppade in istället för honom.
Den matchen blev en skandal.. Celtic fick böta 330.000 kronor och UEFA stängde av Dida under 2 matcher, Milan fick inga anklagelser.

Men det var inte den enda "skandalen" som Dida var inblandad i. Glömmer inte vad som hände ett par år tidigare i Champions league 2004/2005 mot Inter.
Vi ledde matchen tack vare Shevas tidiga mål. Inters Cambiasso hade också nätat minns jag, men målet blev bortdömt. Senare blev Cambiasso varnad av domaren, och Intersupportrarna höll på att bli galna.. Flaskor och skräp haglar in på fotbollsplanen, Dida står vid straffområdet för att rensa bort ett par flaskor, när det plötsligt börjar regna bengaliska eldar (raketer) in på plan runt straffområdet där han står, och sorgligt nog får han en raket rakt på sin högra axel. Brandmän fick rensa planen från raketer i ungefär en halvtimme tills matchen fick dra igång igen, men Dida kunde självklart inte spela efter att ha blivit brännskadad, och hans ersättare var Abbiati.
Trots olyckan slutade matchen 3-0 till Milan som fick rulla vidare till semifinal, och vi lyckades ta oss till finalen i Istanbul, men jag vill inte påminna mig själv om vad som hände den kvällen.. Så jag väljer att tänka på revanschen 2007 i Aten istället!

Nu när jag sitter och skriver om allt detta så kommer gamla Milan minnen fram.. Både härliga och tråkiga.. Shevas tider, Kakás tider.. Det var härligt.
Men nu tillbaka till Dida, haha.
Dida har nu skrivit ett avskedsbrev där han tackar alla fans, ledningen, och sina lagkamrater..

"Idag är den första dagen jag lever som en före-detta rossonero. Det finns många jag vill tacka; alla de lagkamrater jag haft, Milans ledning och medarbetare, och personalen i Milanello. Vill speciellt tacka Carlo Ancelotti som var den tränaren som lät mig spela i detta fantastiska lag där jag spenderade den större delen av mitt Rossonero-liv. Och Villiam Vecchi, som stod ut med mig under alla dessa år. Och ett tack till Valerio Fiori. Ett stort tack från hjärtat allihopa. Forza Milan!" - Nelson Dida.

Grazie per tutto, grande Dida!
/ Pegah Milanista

3 kommentarer:

  1. OJ vilket inlägg. nu påmins jag också om tiderna..fint. tack:) grande dida.

    SvaraRadera
  2. Kaka borde aldrigt lämnat leo hade nog planer för han:(

    SvaraRadera
  3. Den matchen mot inter var en skandal!!! sånna supportrar borde inte finnas..

    SvaraRadera